De 505 was de opvolger van de razend populaire 504. Het was de grote sedan van Peugeot in de jaren ’80 en een absoluut meesterwerk. Destijds was de auto onderdeel van de grote massa van hoekige sedans, dat we niet in de gaten hebben gehad dat de 505 zwaar ondergewaardeerd was en stiekem niet veel beter dan dat wij nu aannemen?
De 505 was eigenlijk een fantastisch mooi stijlicoon van de jaren 80 waarin de hand van Pininfarina duidelijk herkenbaar is. De 505 was de laatste achterwiel aangedreven Peugeot. De voorwielen staan ver naar voren, met veel ‘massa’ tussen het voorwiel en de A-Stijl. De overhang aan de achterkant was juist wat groter. Het slanke en ranke koetswerk doet daarmee gracieus aan. De grote koplampen keken ietwat priemend de wereld in. Het gaf de 505 een statig voorkomen.
De bouwkwaliteit van de 505 was oerdegelijk, met 1.351.254 verkochte exemplaren in zijn klasse een groot succes! Veel exemplaren zijn uiteindelijk in Afrikaanse landen beland en doen daar in veel gevallen heden ten dage nog steeds dienst. In Nederland zijn ze nagenoeg volledig uit het straatbeeld verdwenen.
Dit betreft een GTI versie met de 2.2 liter motor. De auto is afkomstig uit Duitsland en is van de 2e eigenaar. Het betreft het model van de 2e (facelift) serie: nieuwe bumpers, achterlichten lichten, gril en volledig nieuw dashboard en hoge middenconsole. Deze 505 is een prachtige verschijning: de donkerrode lak diep glanzend, het interieur in mooie staat. Roest is deze 505 GTI vreemd, ook de bodem is in prachtige staat.
En dan het rijden, ook voor huidige maatstaven komt deze Peugeot dankzij zijn 2.2. liter motor prima mee in het moderne verkeer. Ondanks de forse afmetingen van de auto is hij licht in gewicht, gecombineerd met de korte overbrengen in de 5 versnellingen handbak voelt de auto vlot aan! Het rijcomfort voldoet ook anno 2020 prima, dankzij de relatief lange wielbasis, strakke vering en comfortabele stoelen van Franse snit. Deze auto laat zich met veel plezier rijden, wij hadden bij uitstappen nog steeds een grijns van plezier op ons gezicht!
Dit betreft een GTI versie met de 2.2 liter motor. De auto is afkomstig uit Duitsland en is van de 2e eigenaar. Het betreft het model van de 2e (facelift) serie: nieuwe bumpers, achterlichten lichten, gril en volledig nieuw dashboard en hoge middenconsole. Deze 505 is een prachtige verschijning: de donkerrode lak diep glanzend, het interieur in mooie staat. Roest is deze 505 GTI vreemd, ook de bodem is in prachtige staat.
En dan het rijden, ook voor huidige maatstaven komt deze Peugeot dankzij zijn 2.2. liter motor prima mee in het moderne verkeer. Ondanks de forse afmetingen van de auto is hij licht in gewicht, gecombineerd met de korte overbrengen in de 5 versnellingen handbak voelt de auto vlot aan! Het rijcomfort voldoet ook anno 2020 prima, dankzij de relatief lange wielbasis, strakke vering en comfortabele stoelen van Franse snit. Deze auto laat zich met veel plezier rijden, wij hadden bij uitstappen nog steeds een grijns van plezier op ons gezicht!
Onderhoudshistorie
Boekjes
2 sleutels
Achterspoiler
Elektrische ramen
Schuifdak
Lichtmetalen wielen
Handbak 5 versnellingen
Getint glas
Onderhoudshistorie
Boekjes
2 sleutels
Achterspoiler
Elektrische ramen
Schuifdak
Lichtmetalen wielen
Handbak 5 versnellingen
Getint glas
Front and rear lights complete the design frame and the safety picture. See and be seen by other riders in the lane and drivers on the road.
iOS 15 lets you keep the conversation going while sharing movies, music, or whatever’s on your screen right in FaceTime. Stay in the zone by filtering out any notifications that aren’t relevant to the task at hand. And interact with text in images to quickly send email, make calls, get directions, and more.